Tanja Airaksinen: Varhaisesta avusta hyötyä aikuisuudessa. Savon Sanomat, Lukijan sanomat, 14.8.2021.

Nyt kun ekaluokkalaiset ovat aloittaneet koulunsa, on juuri se oikea puuttua näkyviin ongelmiin ajoissa. On todettu, että oppimiseen liittyvät toistuvat epäonnistumisen kokemukset aiheuttavat itsetunto -ongelmia ja nakertavat pala palalta ihmisen jaksamista. Ne johtavat usein negatiiviseen käsitykseen itsestä oppijana, työntekijänä ja ihmisenä ja muodostavat myöhäisemmässä vaiheessa liian monelle opiskelun ja työelämän esteitä.

Ilman oikeaa apua ja tukea jääneillä lapsilla sekä nuorilla on todettu selkeästi muita suurempi riski keskeyttää opinnot ja syrjäytyä työelämästä.

KOULUNSA aloittaneista 20 prosentilla on lukivaikeutta ja 5–10 prosentilla laajempia oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeudet ovat synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka heijastuvat oppimiseen. Keskushermoston poikkeavuudesta johtuvat vaikeudet näkyvät lukutaidossa, kirjoitustaidossa ja matematiikan taidoissa.

Usein vaikeudet ovat perinnöllisiä ja pysyviä.

KUN HUOMIOIDAAN esimerkiksi oppimisvaikeuksien päällekkäisyys, puhutaan jo suuremmasta joukosta. Oppimisvaikeuksista kärsiviä ihmisiä on Suomessa kymmeniätuhansia, ja niihin kytkeytyy seurannaisvaikutuksia: rikollisuutta, päihteitä, pitkäaikaistyöttömyyttä, köyhyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä lieveilmiöineen.

VAIKEUDET ilmenevät eri tavoin, ja siksi on vaikea tunnistaa nopeasti, mistä on kyse. Varhaisella tuella on kuitenkin kaikista merkittävin rooli, etteivät vaikeudet heikentäisi itsetuntoa, itseluottamusta ja oppimisen iloa.

On todettu, että oppimiseen liittyvät toistuvat epäonnistumisen kokemukset aiheuttavat itsetunto-ongelmia ja nakertavat pala palalta ihmisen jaksamista.

Tutkimuskohteena ovat jääneet huomioimatta henkilöt, jotka ovat syrjäytymisriskissä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien takia, vaikka heillä on akateemiseen suoriutumiseen perustuvat lahjat. Ensimmäisiä merkkejä laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ovat vaikeudet sosiaalisten tilanteiden hallinnassa.

LAAJA-ALAISIA oppimisvaikeuksia voidaan tarkastella myös toiminnanohjauksen käsitteen kautta. Sillä tarkoitetaan kykyjä säädellä omaa toimintaa tilanteen vaatimusten mukaiseksi. Toiminnanohjauksen ongelmat vaikuttavat heikentävästi päivittäiseen suoriutumiseen.

He, joilla on oppimisvaikeuksien myötä toiminnanohjauksen vaikeuksia, tarvitsevat muita enemmän ympäristön tukea selviytyäkseen. He tarvitsevat opastusta tehtävistä suoriutumiseen ja yksilöllisten opiskelutekniikoiden löytämiseen.

Yksilöllinen tuki ja pitkäjänteinen ohjaus ovat keinoja, jotka mahdollistavat peruskoulun, mielekkäät jatko-opinnot, arjessa selviytymisen ja työelämän.

Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu (sd.), erityisopettaja ja oppimisvalmentaja Kuopiosta