Tanja Airaksinen: Koti ei voi enää yksin vastata lapsen someopetuksesta. Savon Sanomat, Lukijan sanomat, 3.8.2021.

Vihapuheiden, rasismin ja valheiden maailma uhkaa lapsia ja nuoria sosiaalisessa mediassa. Sovelluksissa, kuten Facebookissa, Twitterissä ja Snapchatissa, vääristellään faktoja. Somekanavissa on helppo tuoda mielipiteet nopeasti julki vailla mitään tietopohjaa tai osaamista asiaan.

MYÖS maalittaminen on lisääntynyt somessa. Se tarkoittaa, että syyttömiä syyllistetään ja sille haetaan tukea. Somesovellukset antavat vihapuheille helpon alustan, ja positiivista keskustelua ei enää tahdo löytää.

Someviidakossa lasten on vaikeampi ymmärtää ympäröivää yhteiskuntaa. Valheita ja vihantunteita jaetaan isolle joukolle, ja tunteista tulee lapselle väärennetysti omakohtaisia.

Erilaiset vähemmistöt saavat äänensä kuulumaan paremmin kuin hiljainen enemmistö. Huolestuttavaa on, että sitä huutavaa vähemmistöä kuunnellaan jatkuvasti enemmän. Vaarana on, että vastaus liittyä ryhmiin voi löytyä ääriliikkeistä, salaliittoteorioista tai rikollisuudesta jo hyvin varhaisella iällä.

SOMEN OHJAUS ei enää voi yksin jäädä kodin velvollisuudeksi. Peruskoulun roolia somekouluttajana on vahvistettava, koska peruskoulun rooli on määritelty hyvin selkeästi: perusopetuksen pitää tukea oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä ja opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja.

Nyt se tarpeellinen taito on medialukutaito, johon myös virtuaalinen käyttäytyminen kuuluu. Tarvitaan siis someopetusta, jossa askel askeleelta opetellaan osallistumaan asiallisesti julkiseen keskusteluun. Opetellaan ottamaan kantaa uutisiin ja julkisen vallan toimintaan ja muiden mielipiteisiin ilman propagandaa ja populismia.

Lasten ja nuorten keskuudessa pahenevaa yhteiskunnallista ilmapiiriä voi saada puhtaammaksi ajan aalloilla olevien someoppien kautta.

Perusopetuksen pitää tukea oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä.

Kirjoittaja on sosiaalidemokraattien kaupunginvaltuutettu ja erityisopettaja sekä oppimisvalmentaja Kuopiosta.